Tip van de week: Zen and the Art of Relaxation

Voel jij je soms ook zenuwachtig? Of angstig? Overprikkelt? Als je je onrustig voelt is het altijd fijn om een meditatie- of ademhalingsoefening te doen. Als je net als mij je beter kan concentreren met rustige muziek, dan is deze cd een aanrader! Je hoeft hem trouwens helemaal niet te bestellen: hij staat gratis en voor niks op youtube. Fijn! Het is trouwens ook fijn om hem te beluisteren terwijl je iets creatiefs aan het doen bent of gewoon tijdens je huiswerk!

Advertenties

Jong Gevoel: comfortabel in de klas

 

Jong Gevoel is een rubriek voor hooggevoelige jongeren/jongvolwassenen.

Waarom voelen wij ons minder comfortabel in de klas?

  • We pikken snel gevoelens van anderen op. In een groep vol jongeren en een leerkracht kan dit een ‘probleem’ vormen.
  • Lawaai en drukte.
  • Spreekbeurten en meningen vormen.
  • Kritiek van anderen.
  • Druk door toetsen (en spreekbeurten).
  • Onvoorspelbare dingen door verschillende leerkrachten (huiswerk, onverwachte luistertoets, etc.)

Wat kan je doen in de klas?

  • Sluit je af: door je aandacht tijdens de les op je ademhaling te leggen. Verander niets aan je ademhaling, denk niet negatief als deze te snel gaat. Accepteer jezelf en je lichaam. Dit vergt oefening.
  • Zit bij een raam: zo kan je even naar buiten kijken.
  • Zoek het mooiste/fijnste voorwerp in de klas. Als je je even niet op je gemak voelt, kijk dan naar het voorwerp.
  • Denk aan wat je straks na school zal doen. Dit hoeft niet groot te zijn: lekker eten, een aflevering van je favoriete serie, een hoofdstuk uit een boek, even naar de bibliotheek.
  • Overwin je angsten: ben je bang om je vinger in de lucht te gooien en te antwoorden? Probeer jezelf toch te pushen om dit te doen. Je zal echt merken dat dit steeds beter en beter gaat. Zo zal de leerkracht jou minder onverwacht aanspreken en voel je je meer op je gemak.
  • Zoek uit waar je het liefste zit. Zit je liever vooraan zodat je die starende blikken van je klasgenoten niet hoeft te zien? Of achteraan?

Wat kan je thuis doen?

  • Geef jezelf rust: een schooldag is voor ons soms zwaarder dan voor anderen. Doe daarom na school even een meditatieoefening of zet je even voor een kwartiertje in je kamer zonder geluid. Zo kan je je batterijen opnieuw opladen
  • Schrijf. Zo kan je verwerken wat er die dag is gebeurt. Werkt dit niet voor je? Praat er dan met iemand over.
  • Denk in het nu en niet aan morgen. Probeer niet te piekeren de avond voor school.

Dit zijn mijn tips om je beter te voelen in de klas. Later zal ik waarschijnlijk nog bloggen over andere dingen op school zoals vrienden, klasgenoten, drukte, huiswerk (faalangst), stress, etc.

Liefs,
Lisa